Zsindely, vagy cserép?
Rétegelt lemez szelemen 6 m fölött
Hány szelemen legyen benne?
Akarok-e práosfogót?
Hány helyen legyen tartógerenda?
Karozás?
Betonzsámoly
Alapozás
Kocsibeálló alapozásnak két fő típusa van:
- Betonzsámolyos alapozás
- Lemezalap
Betonzsámolyos alapozás
A betonzsámolyos alapozásnál a tartógerendákat rögzítjük a földbe egy-egy betonzsámollyal. Így rögzítik például a villanypóznákat és a közlekedési táblákat.
Ennek a modszernek minimális az anyagigénye és a munkaigénye, egy könnyebb szerkezet megtartására mégis alkalmas.
Lemezalap kocsibeállóhoz
A lemezalapnál a kocsibeálló teljes területét kiöntjük betonnal. A végeredményt tekintve így a kocsibeálló teljes területe sík és stabil lesz, nem fog felázni, nem fog rajta kialakulni gödrösödés, “nyomvályú”.
A lemezalap kialakítása nyilvánvalóan jóval nagyobb anyagigényű és munkaigényű
Nyitott, vagy mennyezetes kocsibeálló
Mennyezetes kocsibeálló
Mennyezetes kocsibeálló készítése esetében a tető alatt vízszintes födémet alakítunk ki. Egy mennyezetes tető nagy szolgálatot tehet a hidegre-melegre nem érzékeny dolgok tárolásában. Esztétikailag is előnyös. Ahogy az ember kiszáll az autóból, nem a tető szerkezetét, szarufákat, léceket lát, hanem egy vízszintes fa felületet.
A födémet ki lehet alakítani úgy, hogy egy feljárón akár fel is lehessen rá menni. Praktikusan egy kis padlást lehet így nyerni. Ha minden szelemennél elhelyezünk egy páros fogót (vízszintesen futó gerendákat), azzal már elég erős lesz a födém ahhoz, hogy egy, vagy akár több személy is tartózkodjon rajta.
Nyitott tetős kocsibeálló
Nyitott tetős megoldásnál nincsen vízszintes mennyezet a tető alatt. Ilyenkor az autóból kiszállva felettünk a tető szerkezete lesz látható.
Kocsibeálló tető lejtése
A kocsibeálló tetejének lejtését esztétikailag tanácsos a főépület tetejének lejtéséhez igazítani.
Ha nincsen főépület, vagy nem szempont, hogy a lejtés azzal megegyező legyen, akkor voltaképpen bármilyen lehet a kocsibeálló tetejének lejtése. Természetesen az adott tetőfedő anyaghoz javasolt minimális lejtésnél ne legyen kisebb a tető lejtése.
Kocsibeálló tető anyag választás
Kocsibeálló esetében a bitumenes zsindely és a cseréptető lehet a legjobb választás. Mivel egy kocsibeállónál nem fontos, hogy jöjjön be fény is (mint egy terasztetőnél például), ezért a polikarbonát fedésnek nem nagyon lenne értelme.
A költségek a bitumenes zsindely és a cseréptető esetben hasonlóan alakulnak. A bitumenes zsindely önmagában olcsóbb lenne, de mivel alá legalább egy OSB réget kell tenni, esetleg lambériát, ezzel együtt nagyságrendileg hasonló árban lesz, mint egy cseréptető.
Bár a bitumenes zsindely is jól bírja a strapát, a cseréptető élettartama mégis hosszabb általában. Egy cseréptető 20 évet simán kibír.
A kocsibeálló anyag választásnál fontos szempont az esztétika. A lényeg persze az, hogy a tulajdonosnak tessen. Legtöbbet ő fogja látni.
Mindazonáltal javasolható, hogy ha cserépből van a főépület teteje, akkor legyen abból a kocsibeállóé is. Így a két építmény vizuálisan egy egységet alkot, és így nyújt leginkább otthonos, kellemes látványt. Ebből az okból érdemes a kocsibeálló tetejének dőlésszögét is a főépületéhez igazítani.
Féltetős kocsibeálló
Házhoz illeszkedő féltetős kocsibeálló
Ha a ház és a telek úgy adja, érdemes lehet féltetős kocsibeállót kialakítani, ami ház oldalához támaszkodik. Ha van egy oldalsó kijárat a házon, ilyenkor akár csapadéktól védetten is beszállhat a tulajdonos az autóba. Egy hideg, esős napon értékeli az ember az ilyen kényelmet.
Ha a féltető a házhoz illeszkedik, a tetőt bevisszük a házfal síkja mögé, és felül bádogcsíkkal fedjük, hogy a megbontott házfal a csapadéktól védett legyen.
Szabadon álló féltetős kocsibeálló
Féltetős kocsibeálló kialakítható akkor is, ha a kocsibeálló szabadon áll. Ilyen esetben a tetőnek egy síkja van. Arra kell figyelni, hogy a tető a magasabb oldalon kellő mértékben túlnyúljon, hogy ne csapjon alá az eső.
A tető kialakításakor figyelembe kell venni az uralkodó szélirányt is. Amerről általában jön a szél, ott a tető alacsonyabb oldala legyen.
Dupla kocsibeálló
Dupla kocsibeálló esetében ajánlott legalább 7 méteres kocsibeálló szélesség. Így nem okoz majd gondot két (normál szélességű) autóval beállni, és az ajtók kinyitásához is marad majd hely.
Lapostetős kocsibeálló (50)
Lapostetős kocsibeálló esetében a tető anyagán nem kell sokat gonolkodni. A korcolt lemez fedés az egyetlen járható út.
Korcolt lemez fedésű kocsibeálló esetében a vízelvezetést bádog csatornával oldjuk meg. Lapos tető esetében is ajánlott legalább 1 – 2 fok lejtést meghagyni, ami alig látszik, de a tetőt jóval időtállóbbá teszi.
Fedett kocsibeáló
Polikarbonát kocsibeálló
Féltetős
Kocsibeálló burkolat