Legyen megfelelő a kocsibeálló alapozása
Ha betonzsámolyra helyezed a tartógerendákat, legyenek megfelelően méretezve.
Ha komolyabb lemez alapot öntenél ki, legyen legalább 15, de inkább 20 cm vastag a beton, és legyen vasalt.
15 cm-nél kisebb vastagság esetén, amikor a tartógerendákat alátámasztó vas kengyeleket lefúrod, könnyen lehet, hogy meg fog repedni a beton. Ezen túl 15 cm-nél kisebb vastagságú lemez az autód súlyát sem fogja bírni, pár év alatt várhatóan elkezd repedni.
Ha pedig legalább 15 cm vastag az alapod, abba már vasat kell tenni, hogy a hőingadozás okozta feszültségeket az anyag bírja.
Mennyi anyag kell egy 3 x 5 m-es 20 cm vastag alapba?
3 m3. Ez transzportbeton áron (20,000 Ft/m3) 60,000 Ft. Csak tájékozódás képen, mert a 3 m3 amúgy ahhoz túl kicsi megrendelés, hogy egy mixer kihozza.
A kocsibeálló tető minimális lejtése
Bitumenes zsindely fedésnél kritikus, hogy tartsuk be a gyártó által előírt minimális tető lejtést. Ha a tető laposabb a javasoltnál, a zsindelylapok illesztésénél a tető visszaázhat. Ilyen esetben a bitumenzsindely alatt levő lambéria és tetőszerkezet lekezdhet rohadni, ami jelentősen le fogja csökkenteni a tető élettartamát.
Érdemes a minimum előírás betartásakor az uralkodó széliránnyal is számolni. A gyártó nem tudja, hogy nálunk gyakran van erős nyugati szél, ami visszafújja a tetőn a csapadékot, és így hiába van meg a minimiális lejtés, beázást okozhat. Szeles helyen érdemes a minimálisnál valamivel nagyobb tetőlejtést kialakítani.
A tartógerendák védelme a nedvességtől
A tartógerendák véletlenül se érjenek a földhöz. A föld nedvességétő a tartógerendák azonnal elkezdenek korrodálódni.
Betonzsámolyos vagy lemez alapozásnál is figyelni kell arra, hogy a tetőről leeső csapadék ne fröcsögjön a tartógerendák aljára.
Ezért feltétlen ajánljuk, hogy a tető alján legyen kialakítva ereszcsatorna.
Legyen megfelelően erős a szerkezet
Előfordul, hogy a szerkezetből spórolás, vagy esztétikai megfontolásból kihagyják a karfákat. Ha így járnak el, feltétlen gondoskodni kell arról, hogy más tartószerkezeti elemek biztosítják a kocsibeálló állékonyságát.
Ha lehet, a karfákat ne hagyjuk el a szerkezetből. Ha mégis, biztosítsuk, hogy a szerkezet nélkülük is elég erős.
Párosfogók megfelelő mennyiségben
A párosfogóknak jelentős szerepük van a kocsibeálló szerkezeti stabilitásának biztsoításában. Minél kisebb a tető lejtése, annál nagyobb oldalirányú tolóerő nehezedik a kocsibeálló hosszanti oldalán futó vízszintes gerendákra (szelemenekre). A práosfogók a kocsibeálló két oldalán futó gerendákat tartják össze. Ha nincsen megfelelő gyakorisággal párosfogó beépítve, a tető által okozott oldalirányú erőhatás kinyomhatja, kihasasíthatja az épületet. Szélsőséges esetben a kocsibeálló összedőléséhez vezethet.
A szerkezetet tehát megfelelő mennyiségű és kiosztású práosfogóval meg kell erősíteni.